Σωτήρης Λιούκρας
"η κοιλάδα του κόκκινου και του πράσινου"
ατομική έκθεση στην Γκαλερί Ειρμός - Θεσσαλονίκη
Διάρκεια:
19 Μαΐου - 13 Ιουνίου 2015
Γκέτο Ι, 2014, ακρυλικά σε μουσαμά, 40 Χ 50 εκ. |
Η
κοιλάδα του κόκκινου και του πράσινου
Η αποτύπωση των βιωμάτων από τις εμπειρίες σε
συγκεκριμένο χώρο και χρόνο στο έργο του Σωτήρη Λιούκρα οδηγεί στην διαμόρφωση
της εικόνας του γενέθλιου τόπου. Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει σε
διαφορετικού επιπέδου συμπληρωματικές έννοιες, που αφορούν το φυσικό και το
χτισμένο περιβάλλον αλλά και τη συμπληρωματικότητα των χρωμάτων. Η βλάστηση και
οι κόκκινες σκεπές αποτελούν τα βασικά οπτικά ερεθίσματα στην κοιλάδα του
κόκκινου και του πράσινου που φιλοξενεί την πόλη, όπου γεννήθηκε και ζει ο
ζωγράφος. Οι εικόνες της πόλης, αν και περιέχουν τοπογραφικές αναφορές, χάνουν
την αναφορικότητά τους με την αντιρρεαλιστική χρήση του χρώματος και την
πραγμάτευση του φωτός και της σκιάς. Ο φυσικός χώρος μετατρέπεται σε τόπο, καθώς
συνδέεται με τα προσωπικά βιώματα και νοηματοδοτείται από τις καθημερινές
πρακτικές των ανθρώπων που ζουν σε αυτόν. Ο χώρος παρουσιάζεται ως φορέας των
δραστηριοτήτων που αφορούν την καθημερινή ζωή αλλά και ως φορέας της ατομικής
και συλλογικής μνήμης, καθώς οι εικόνες από τις απόψεις της πόλης ανακαλούν
κοινούς συνειρμούς σε ανθρώπους που έχουν ανάλογες εμπειρίες.
Η
αίσθηση της κοινής κοινωνικής εμπειρίας κυριαρχεί στα έργα αυτής της ενότητας.
Ο μοναχικός παρατηρητής και οι εσωτερικοί χώροι, που εμφανίζονταν σε
προηγούμενες σειρές έργων, έχουν αντικατασταθεί από ομάδες ανθρώπων που
μοιράζονται με την παρουσία τους το δημόσιο χώρο: συναθροίσεις, συναντήσεις,
συνομιλίες, συμπορεύσεις. Η τελική εντύπωση όμως είναι πολύ μακριά από την
ρεαλιστική αποτύπωση. Ακόμα και όταν οι άνθρωποι κινούνται, αυτό που
μεταδίδεται στο θεατή είναι η εντύπωση της στατικότητας. Το έντονο φως, χωρίς
αναγνωρίσιμη φωτεινή πηγή, καθώς φαίνεται κάποτε να εκλύεται από τα
αντικείμενα, και οι μεγάλες σκιές δίνουν στο αστικό τοπίο μια «μεταφυσική»
διάσταση, κατά την έννοια της μεταφυσικής ζωγραφικής του Ντε Κίρικο. Το φως
πρωταγωνιστεί, υποκαθιστώντας κατά περίπτωση την ανθρώπινη παρουσία και
υποδηλώνοντας τα ίχνη της ανθρώπινης δράσης.
Η πόλη όμως, παρόλο που σε ορισμένα έργα τα
σχήματα των κτηρίων της σβήνουν στο βάθος σε μια μονοχρωματική ατμοσφαιρική
προοπτική, δεν παρουσιάζεται ως ένας αναλλοίωτος χώρος. Τα οχήματα, τα
παραπήγματα, τα κτήρια που χάσκουν λειτουργούν ως δείκτες χρονικού προσδιορισμού.
Η πόλη αλλάζει, χτίζεται, ερειπώνει και ξαναχτίζεται, αποτυπώνοντας τις αλλαγές
στη ζωή των ανθρώπων κατά τη ροή του ιστορικού χρόνου. Και οι άνθρωποι
κινούνται και δρουν μέσα στα όριά της, άλλοτε έχοντας οικειοποιηθεί το χώρο και
άλλοτε όντας αμήχανοι, χωρίς να έχουν διαμορφώσει μια στενή σχέση μαζί του.
Είναι το προσωρινό πέρασμα του πρόσφυγα, του ξένου, του νεοφερμένου από έναν
φυσικό χώρο που ακόμα δεν έχει γίνει τόπος. Για τους ανθρώπους που στέκονται ή
που βαδίζουν σε μια πόλη που γίνεται αόρατη, χαμένη στην ομίχλη, ο τόπος αυτός
δεν υπάρχει. Τόπος για αυτούς είναι οι αναμνήσεις από το βιωμένο χώρο που
άφησαν πίσω τους.
Όμως και για όσους μόνιμα κατοικούν σε έναν
τόπο, η αντίληψη για αυτόν διαμορφώνεται από τη συγχώνευση παροντικών και παρελθοντικών
εμπειριών. Η μνήμη αναλαμβάνει να συμπληρώσει τα χάσματα, να ταξινομήσει τις
εντυπώσεις, να «τακτοποιήσει» τις αναμνήσεις, παραλείποντας τις ενοχλητικές
λεπτομέρειες. Οι αναπαραστάσεις για τον τόπο βασίζονται ακόμα στη
διαμεσολαβημένη εικόνα του από ποικίλες αφηγήσεις που έχουν διαφορετικά σημεία
εκπόρευσης: από τον κυρίαρχο λόγο εντός του κοινωνικού χώρου έως τις πολλαπλές
προσλήψεις που μπορούν να προταθούν μέσα από την επιστημονική έρευνα, τον
φιλοσοφικό στοχασμό ή την καλλιτεχνική δημιουργία. Η σειρά των έργων του Σωτήρη
Λιούκρα στην «Κοιλάδα του κόκκινου και του πράσινου» αποτελεί μια ανάλογη
εικαστική πρόταση για την πρόσληψη του τόπου.
Φλώρινα Απρίλιος 2015
Ζωή Γοδόση
Επίκ. Καθηγήτρια ΤΕΕΤ - ΠΔΜ
Γκέτο Ι Ι, 2014, ακρυλικά σε μουσαμά, 40 Χ 50 εκ |
Sotiris Lioukras painting exhibition "The Valley of Red and Green"
The title
of the exhibition refers to different levels of complementary concepts,
involving the natural and built environment and the complementarity of colors.
The vegetation and the red roofs are the main visual stimuli in this valley of
red and green.
The human
presence in the paintings is a sign of the common life within the city, though,
occasionally, the light seems to have the main role, replacing the human
activity and reducing the realism of the image. Even if the city is fading out
behind a soft fog, the form of vehicles and buildings indicates the changes due
to the passing of time.
The
physical space is transformed into a place related to personal experience and
it is understood in the everyday practices of the people living in it. This
space is presented as a carrier of activities relating to daily life but also
as a vehicle for individual and collective memory, as the images of the city
recall common associations to people who have similar experiences.
May 19 – June 13,2015, Eirmos Art Gallery , Thessaloniki .
Nikis Avenue 17 / Tel. 2310 222863 / 2310 278868 /
http://www.eirmosgallery.gr
Εγκαίνια, ακρυλικό σε μουσαμά 40 Χ 50 εκ. |
Νυχτερινή σχολή, 2013, ακρυλικά σε μουσαμά., 80 Χ 100 εκ. |
Κομπάρσοι, 2012, ακρυλικά σε μουσαμά, 114 Χ 70 εκ. |
Το πρώτο χιόνι, 2012, ακρυλικό σε μουσαμά, 40 Χ 50 εκ. |
Ατομική ιδιοκτησία, 2012, ακρυλικό σε μουσαμά, 114 Χ 70 εκ. |
Ιστορίες από το Κλοντάικ ΙΙ, 2014, ακρυλικό σε μουσαμά 112 Χ 70 εκ. |
Ομίχλη Ι |
Ομίχλη ΙΙ |
El Dorado I, ακρυλικό σε μουσαμά, 40 Χ 50 εκ. |
El Dorado II, 2015, λάδι σε μουσαμά, 80 Χ 100 εκ. |
Πρωϊνό δρομολόγιο, 2015, λάδι σε μουσαμά, 56 Χ 70 εκ. |
Κοινωνικός οραματισμός, 2015, λάδι σε ξύλο, 80 Χ 46 εκ. |
Μεσημεριανό διάλειμμα, 2015, λάδι σε μουσαμά, 80 Χ 100 εκ.
Λεωφόρος Νίκης 17 & Καρόλου Ντηλ 1, 54623, Θεσσαλονίκη |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.